Programy brd

dekada_1Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych ogłosiło lata 2011–2020 Dekadą Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W ten sposób zachęca kraje członkowskie oraz administrację drogową do podjęcia wspólnego celu: „eliminacji ryzyka na drogach”.

Eurorap_logo

EuroRAP to Europejski Program Oceny Ryzyka na Drogach (EuropeanRoad Assessment Programme), a zarazem międzynarodowa organizacja pożytku publicznego. Jest największym i najsprawniej działającym obecnie Programem w Europie mającym na celu poprawę poziomu bezpieczeństwa na drogach.

Program oferuje niezależny i jednolity system oceny bezpieczeństwa europejskich dróg i uzyskał wsparcie techniczne najlepszych zarządów dróg i wiodących drogowych jednostek badawczych w Europie.

Program jest prowadzony w ścisłej współpracy z ośrodkami badawczymi i uniwersyteckimi, zajmującymi się bezpieczeństwem ruchu drogowego,administracją drogową, policją oraz wieloma innymi organizacjami i instytucjami w Europie.

 

EuroRAP to inicjatywa bliźniacza do programu EuroNCAP – niezależnego programu, który przyznaje gwiazdki nowym pojazdom za ich konstrukcję i wyposażenie chroniące pasażerów i pieszych w razie wypadku drogowego.

 

str_frontowa_1

Codziennie w systemie transportowym świata ginie ponad 3 tys. osób, z czego 95% na drogach. Łącznie liczba śmiertelnych ofiar przekroczyła już 1,3 mln osób rocznie i ciągle rośnie. Światowa Organizacja Zdrowia WHO szacuje, że wypadki w transporcie znajdują się na dziewiątym miejscu na liście przyczyn zgonów z powodów zewnętrznych, a prognozy na rok 2020 przewidują miejsce trzecie. Oznacza to, że łącznie w świecie wypadki w transporcie nadal wykazują tendencję wzrostową i w najbliższym czasie trudno oczekiwać jej zmiany, mimo intensywnych działań prewencyjnych. Inaczej natomiast jest w czołówce krajów OECD, w których w latach 70. opanowano sytuację i od tego czasu obserwujemy tam poprawę bezpieczeństwa.

 

gambit_2005W Polsce, mimo relatywnie niskiego wskaźnika motoryzacji i pewnej poprawy zanotowanej w ostatnich latach, zagrożenie zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego jest nadal wysokie. W ciągu ostatnich 15 lat (1990 - 2004) w naszym kraju zarejestrowano ponad 820 tys. wypadków drogowych, w których zginęło prawie 100 tys. osób, a ponad 1,0 mln było rannych. Bezpośrednie koszty tych zdarzeń wyniosły ponad 300 mld zł, co oznacza średnio 20 mld zł rocznie.

Głównymi przyczynami wypadków drogowych w Polsce, niezmiennie od wielu lat, są niebezpieczne zachowania uczestników ruchu, jak: nadmierna prędkość jazdy, nietrzeźwość, niestosowanie urządzeń bezpieczeństwa, agresja na drodze i brak poszanowania praw innych uczestników ruchu. Niemniej w ostatniej dekadzie, mimo zwiększenia się o ponad połowę liczby pojazdów i podwojenia pracy przewozowej, liczba śmiertelnych ofiar ruchu drogowego zmniejszyła się o 1/3. Zmiany te są zarówno wynikiem zjawisk o charakterze ogólnym, jak i systematycznych działań celowych ujętych w Krajowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000, przyjętym przez rząd 8 maja 2001 r. jako program dla Polski na lata 2001-2010, wyznaczający cel: nie więcej niż 4 tys. śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w roku 2010.

Jesteś tutaj: Baza Wiedzy Programy brd

Wykorzystujemy pliki cookies ułatwiające korzystanie ze strony internetowej W-M Obserwatorium BRD. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.

EU Cookie Directive Module Information